Kaszubi w Kotlinie Jeleniogórskiej i w czeskiej Pradze.

Jakże pięknie jest promować kulturę Kaszub wśród górali i u południowych sąsiadów w Czechach. Wyruszyliśmy w podróż w regionalnych strojach kaszubskich, z muzyką i śpiewem na ustach i zaplanowanymi tańcami kaszubskimi w Kotlinie Jeleniogórskiej oraz w Pradze. W Szklarskiej Porębie uczestniczyliśmy we Mszy świętej i po Eucharystii zaśpiewaliśmy kilka piosenek po kaszubsku.

Zwiedzamy Muzeum Ziemi Juna. W Sobieszowie odbyliśmy wędrówkę z przewodnikiem szlakiem turystycznym do Zamku Chojnik, który położony jest na stromych zboczach wzgórza o tej samej nazwie i skrywa w sobie średniowieczne tajemnice.

Wycieczka z przewodnikiem sudeckim na Śnieżkę. Przeszliśmy zielonym szlakiem, Doliną Pląsawy do Polany. Zatrzymaliśmy się w schronisku Samotnia w Karkonoszach, położonym nad Małym Stawem. Dalej Schronisko Strzecha Akademicka i Równia pod Śnieżką. W dół z góry zjechaliśmy wyciągiem krzesełkowym z Małej Kopy do Karpacza. Na zakończenie dnia pozostało nam zwiedzanie Świątyni Wang oraz spacer po Karpaczu.

A wieczorami udoskonalaliśmy nasz repertuar śpiewów i tańców kaszubskich.

Kolejnego dnia naszego wyjazdu promującego Kaszuby odwiedziliśmy Pragę w Czechach. Miasto zwiedzaliśmy z przewodnikiem: Hradczany, Katedra św. Witta, Most Karola, Rynek Staromiejski, pomnik Husa, ratusz ze słynnym zegarem Orloj, Plac Wacława. W wielu miejscach nie zabrakło występu naszego zespołu regionalnego „Modraki”, co budziło ogromne zainteresowanie turystów i mieszkańców Pragi.

Jak powstaje kryształ? Tego dowiedzieli się uczniowie uczestniczący w ramach j. kaszubskiego w wycieczce do Kotliny Jeleniogórskiej i czeskiej Pragi. Na ostatni dzień zaplanowano: Zwiedzanie Huty Szkła Kryształowego „Julia” w Piechowicach oraz zwiedzanie Kościoła Pokoju w Jaworze – wpisanego na listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO. To wszystko przeplatane oczywiście warsztatami z j. kaszubskiego oraz z kultury i tradycji regionalnej.